Thursday, June 19, 2014

Byggdag 25: Semesterdag 0

Lite pyssel med väggarna så här strax efter att semestern har börjat. För att dreva lägger jag en liten kloss mellan bålarna. Sedan flyttar jag den successivt från ena änden till den andra. Drevningen får inte sticka ut på utsidan. Har jag hört.. Antar att det är för att den inte ska dra åt sig fukt i onödan.


Jag har börjat markera insida och vilken kant som ska vara uppåt. Det lärde jag mig efter att ha gjort fel naturligtvis :)


När man sätter bålarna så ska "insidan vara utåt". Med andra ord ska den sida som är närmast märgen sättas utåt. På så sätt så kommer bålarna att slå sig så det blir en buktning utåt. Tack Bosse på sågen för informationen.


Dessa verktyg behövs för att montera väggarna. Från vänster till höger: Cirkelsåg vinklad 45 grader, tjärhink (hink med tjära alltså), fogsvans, tumstock, träklubba (lagom stor), färgburksöppnare (med inbyggd flasköppnare), kniv, vattenpass, lämplig yxa, samt liten tandläkarborr. Stegen fick stå i bakgrunden eftersom den annars skulle skymma de andra verktygen. Frånvarande på bilden är ett whiskyglas i plast. Jag vill dock poängtera att glaset är ett valfritt verktyg. I det här fallet var det nödvändigt på grund av begynnande semester.


Så här långt hann jag idag. Översta bålen till vänster drevades och "dymlades". Bålen till vänster gjordes klar för montering.


Tidigare har jag inkluderat tid för att plocka fram verktyg, och ta undan dem efteråt. Men vid närmare eftertanke så är ju den tiden beroende av hur långa arbetspass det blir. I mitt fall, med många korta pass, så blir det lite missvisande om jag tar med den tiden. Härmed utesluts alltså tid för etablering och städning, så att säga.

Glad midsommar!! :)

Väder: ~ 12 grader, växlande molnighet, svag nordvästlig vind
Byggtid: 1:15
Total byggtid: 53:45

No comments:

Post a Comment