Wednesday, June 4, 2014

Byggdag 18: Stolpfabrik igen

Detta utspelade sig i torsdags (29/5).

Ve och fasa! Det jag fruktade har nu inträffat. Jag tänkte fel när jag gjorde spåren i ytterstolparna:


Ser ni hur lite material det blir över mellan spåren (stolpen till vänster). Jag sågade alltså spåret för innerväggen på utsidan... Nåja, det här hade jag räknat med. Det kan inte bli rätt jämt, speciellt inte när man gör det första gången. Två nya stolpar är beställda från sågen.

Jag gick över till att tillverka stolparnas över- och underdelar. Spåret måste i den nedre delen måste göras tre tum brett för att passa över syllen.


Här kom motorsågen till användning igen. Tvingen mättes in 200 mm från spetsen på svärdet. Syllen är 205 mm. På så sätt blir det lite luft ner till brädstumpen som ligger på plintarna. Dessutom är både underlaget och stolpens nedre del tjärade.

Här syns nu den färdigsågade undersidan på stolpen.


Den sista justeringen görs sedan med stämjärn.

Väder: 14 grader kanske, vindstilla, kvällssol på klar himmel.
Byggtid: 2:15
Total byggtid: 37:15

No comments:

Post a Comment