Wednesday, June 4, 2014

Byggdag 19: Hörnstolpar klara


Detta hände i lördags (31/5).

Här är den hemmagjorda träklubban jag använde för att slå ner stolparna med. Ett gammalt krocketskaft (fuktskadat) och en bit asp. Den snyggaste träklubban i världen... rent objektivt alltså ;)


Jag började dagen med att finjustera spårbottnarna med stämjärn. Visst ser det rustikt ut med ett stämjärn, träämne och spån, men...


... jag tog till motorsågen igen. Den är rätt användbar faktiskt. Lite i stil med MacGyver kan man säga.

Här är nu stolparna resta, inoljade och uppstagade med smala bräder som är skruvade på insidan. 16 skruvar i hela bygget så här långt alltså, men dom ska tas bort :)


Nu kan man börja ana hur huset kom att ta sig ut från altanen.


En planka hade jag fått med mig från sågen så jag tjärade en nedre delen av spåren...



 och satte i plankan uppifrån:


Sedan fasade jag av överkanten på plankan med en yxa. 



En schysst biprodukt blir en rackarns massa stickor :)


Väder: 12 grader, lagom nordlig vind, mulet
Byggtid: 5:30
Total byggtid: 42:45

No comments:

Post a Comment