Sunday, June 8, 2014

Byggdag 20-22: Stolparna snart klara

Hej! Jag tänkte ta tillfället i akt att repetera stolptillverkning, nu när de sista stolparna är klara. Eller i alla fall återge hur jag tillverkat stolpar :)

Först sågade jag spårens kanter med cirkelsågen. Det var inte nödvändigt att såga hela 5 cm djupt, det var tillräckligt med någon enstaka cm för att markera kanterna.


Sen öppnade jag en burk Gravendals päroncider. Obs, detta är inte produktplacering. Jag har inte fått ersättning från Gravendal, Black & Decker, Stihl, eller andra märken.


Därefter mätte jag in djupet (5 cm) och fixerade det med en tving på svärdet. Sågen kan då vila på "magen" och mot tvingen.


Första spåret sågades. Jag gick från höger till vänster för att hela tiden ha stöd för den sida av tvungen som var på rätt djup.


Sedan var det "bara" att fortsätta. Lite lurigt att såga med luft på ena sidan av svärdet, men efter ett par, tre spår blir man van och kan slappna av i händerna.


Efter att spåret är ursågat så jämnade jag till botten genom att fräsa från sida till sida.


Sådär, då var spåren sågade. Nu återstår nedre och övre delen av stolpen. Eftersom syllarna, i det är fallet är tre tum tjocka medan planken, eller bålarna som det heter inom skiftesverk, är två tum så måste alltså urtaget i nedre delen vara något större. Typ en tum större...


Jag mätte in tvingen så att urtaget skulle bli 200 mm. Syllarna är 205 mm breda så då får jag alltså 5 mm luft mellan stolparna och underlaget.


Samma metod här med att gå från höger till vänster för att fräsa urtaget. Därefter fasade jag av de nedre kanterna för att stolpen lättare ska kunna passas in över syllarna.


De inre delarna och ändträet tjärades in.


Dags att sätta stolpen på plats här kan man se hur den griper över syllarna för att på så sätt låsa syllfogarna.


Nu till lite krocket! Stolpen klubbas ner i botten.


I varje hörnstolpe borras två hål, ett från vardera sida (på olika höjd). Den här borren är en spiralborr på 20 x 400 mm. Vi hittade till slut en sådan på Bauhaus. Varken Beijer, Clas Ohlson, eller K-rauta hade dom i sortimentet.


En 1 x 1 tum stav sågades till någon centimeter längre än hålet.


Staven täljdes till så att den precis så att den (med lite våld) passade i hålet. Jag testade flera olika varianter här: med yxa, med kniv på frihand, och med kniv mot ett stöd. Det sistnämnda fungerade bäst. Om man använder gran, som jag gör, så är det viktigt att dymlingen blir jämntjock. Gran tål inte att bankas på så mycket innan den splittras. Vilket jag för övrigt fick erfara själv..


Dymlingens ena ända doppas i tjära, men inte i fjädrar. Dels är den då lättare att slå in och dels så blir genomföringen impregnerad.


Dymlingen slås i med träklubba så att den kommer jäms med stolpens yta på insidan.


Resten sågas av.


Jag har nu 5 stolpdymlingar kvar att sätta. Sen ska spåren tjäras innan väggarna kan påbörjas. Jag är förväntansfull. Det ska bli kul att se huset ta form!

Väder: 15-22 grader, lätt vind, klart, mulet, regnigt
Byggtid: 1:00 + 2:30 + 2:30
Total byggtid: 48:45

No comments:

Post a Comment