Friday, May 2, 2014

Byggdag 11.1 - Virkesinlägg

Hej!

Det går framåt med virket! :)

Idag fick jag besked från sågen att sågning påbörjas på måndag. Här följer specen:

Syll
3 tum tjock sågad i jämn bredd (minst 8 tum)
2 st 5 m
3 st 3 m

Stolpar
8 x 8 tum
6 st 2,25 m

Väggplank
Den korrekta benämningen inom öländskt skiftesverk torde var bålar
2 tum tjock kilsågad (hela stockens diameter alltså, bredare i ena änden och smalare i den andra)
Här räknade jag ut ett snitt om vanliga 195 mm reglar skulle användas. Då blev det ungefär 150 löpmeter.

Dymlingar
1 x 1 tum
Mängd? Ja... några stycken

Syllar och stolpar sågas först så förhoppningsvis är de klara för hämtning på fredag. Resten levereras hit. Eventuellt kan eventuellt det egentliga bygget börja på lördag (10 maj) om Gud är god och migränen tar paus.

I övrigt? Jo, Carins ungdomskompis Ann-Sofie (äkta Hasselabo) gästade Pirate Bay i går. Mycket trevligt! Vi var ute och eldade en minimajbrasa till 10-tiden för att sedan dominera i Sing Star. Min specialitet är som bekant Charlotte Perelli, Carola, och andra manliga artister. Som vanligt blev jag också brädad av Carin i genren Alice Cooper. Det är bara att erkänna, jag är en schlagerdrottning :)

En annan trevlighet var grillning hos Långeper och Schnuten i onsdags. Tackar ödmjukast för trevligt arrangemang!

Tills nästa gång, ha det bra!
Hälsningar,
Jonas "schlagerdrottningen-och-skiftesverkbyggaren-wannabe" Stråle

No comments:

Post a Comment