Friday, April 25, 2014

Byggdag 11 - Huvudbry

God kväll,

Det är tveksamt om detta egentligen kan kallas för en byggdag, jag gjorde bara ett prov på hur man ska laxa ihop syllhörnen enligt traditionen i Öländskt skiftesverk (stämmer det, Marcus?). Men eftersom arbetspasset innefattade praktiska moment så är det nog en riktig byggdag. Fast det blev nog mer som farbror Melker sa: "Denna dagen, inte ett liv..."

Jag började med att markera centrum på provregeln:


Sen ställde jag in klingan på 30 grader och sågade ett snitt för att kunna ställa in smygvinkeln.


Efter det försökte jag såga med klingan, men det gick inte alls bra. Då tog jag till fogsvansen vilket gav ett helt annat resultat. Efter att första regeln var sågad så ställde jag upp hörnet för att markera rätt snitt på den andra regeln.


Resultatet blev sådär... Laxningen blev mycket fetare på den andra regeln :(


Till sist kunde jag markera vars snittet skulle ha varit... Men jag måste prova även det, fast det blir i morgon. Ett fungerande prov är ett måste, då jag har extremt svårt att tänka ut hur man ska såga i teorin. Det kan ett antal kollegor intyga... Jag har verkligen känt mig puckad i veckan :)


Väder: Fin vårkväll :)
Tidsåtgång: 1:00
Total byggtid: 20:15

1 comment:

  1. blir ju bra det där , alltid bra med lite provskott innan man ger sig på dom riktiga bitarna , keep on snickring !!! /Leffa

    ReplyDelete