Sunday, April 20, 2014

Byggdag 9.1 - Lite funderingar

Hej igen! Fyra inlägg på en dag. Personligt rekord. Jag blev upplyst om att jag har missat vissa saker tidigare idag, både relaterade till och inte relaterade till bastun.

Carin fick en vedklyv i påskägget. Egentligen var det vi som fick den, men hon har verkligen tagit den till sitt hjärta! Ni skulle se vedhögen som producerats i helgen. Bild kommer senare.

Joakim har tvättat 4-5 cyklar på ett föredömligt sätt! Två gånger! :)

Min mor har räfsat löv och börjat med ommålning av båten.

Allt detta gör att jag kan ägna mig åt ett visst bygge, ja, ni vet.

Min alltigenom stöttande läromästare, Marcus, och jag hade en maildiskussion i veckan som resulterade i att jag kom fram till att det fungerar med tvåtumsplankor. Jag har dock ännu inte fått reda på om han håller med :)

En kollega kom med en jättebra idé om att få tag i ett gammalt logolv att använda till väggar. Andra dialektala benämningar torde vara gällgolv och logegolv. Först tände jag på alla åtta, men sen kom jag att tänka på att plank av den typen mest troligen är jämnbreda. Jag tror att kilsågade (kluvna stockar) plank kommer att ge ett mer genuint intryck.

Så till träslaget. Tidigare har jag varit låst vid fura, men efter påläsning och tips från Marcus så verkar det inte ha så stor betydelse. I det öländska skiftesverket har man hållit sig till samma tekniker även efter att ek slutade användas i stor utsträckning. Huvudsaken är att man använder samma träslag i hela bygget.

Så... nu ska jag vara tyst ett tag. Åtminstone tills i morgon då jag hoppas att gjutningen blir helt klar. Vi ska även besöka några bysågar och prata virke.

Tack och hej, leverpastej.

No comments:

Post a Comment