Sunday, May 11, 2014

Byggdag 14 - Syllar klara, stolpar påbörjade

Jag hann nätt och jämt tjära sista hörnen så ringde sågen om att stolparna var klara. Rejäla tandpetare på 8 x 8 tum.


Först kapade jag ena änden i vinkel. Motorsågen fick agera fogsvans för en stund. Carin ordnade den effektfulla röken genom att ta ett krafttag med att röja upp på tomten.


Ungefär så här är det tänkt att stolpen ska tas ur i botten för att kunna omsluta syllhörnet.


Nästa steg var att såga 5 cm djupa spår med cirkelsågen.


Det var tänkt att spåret sedan skulle huggas ur med stämjärn, men även här fick motorsågen tillfälle att underlätta. Jag hoppas det funkar att lägga in en film i sån här blogg. Säg till annars så försöker jag få upp den på youtube eller nåt.



Sista finliret gjordes trots allt med traditionellt stämjärn.


Sådär, då var första spåret, av 14, klart! Bara 13 kvar...


Visst säger dom att latheten är uppfinningarnas moder? Det tog så lång tid med första spåret att jag med hjälp av en tving byggde om sågen till ett stämjärn/fräs. Man måste ju jobba med lite Stihl... ;)


När jag gör andra stolpen så ska jag mäta exakt hur lång tid det tar per stolpe. Vi vill ju veta när bastun kan tänkas vara klar.

Väder: 5-8 grader, svag till frisk vind, mulet
Tidsåtgång: 4:00
Total byggtid: 31:15

No comments:

Post a Comment