Friday, May 9, 2014

Byggdag 12 - Syllsättningen påbörjad!

Äntligen!

Tidigare i kväll fick jag hämta syllarna på sågen. Rejäla bitar på 5+ meter och tre tum tjocka. Tur att det är färskt virke, då jag behövde spola av dom efter några kilometer på grusväg... Nå, här är dom nu, redo för lossning.


En pirra är suverän när man ska flytta långa tunga saker. Det sparar verkligen ryggen.


Redan nu kan man få en uppfattning om rumsindelningen. Bastudelen är närmast kameran. Visst ser ni inte aluminiumburken i mitten? Bra! I annat fall så måste ni tänka på att det faktiskt är fredag ;)


Planen var att bila syllen och planken på utsidan. Idag fick jag låna en bilyxa av pappa. En som han har tillverkat själv. Det känns extra kul eftersom det är farmor som är född på Öland. Det var ju på grund av det jag fick idén att bygga i skiftesverk på samma sätt som man gjorde där. Kolla vad snygg yxan är:


Nå, efter ett tafatt försök att bila en syll så insåg jag det fruktlösa i företaget. Om jag ska bila varje plank så blir det ingen bastu i år. Visst, jag skulle kanske bli duktigare med tiden, men det får i så fall bli till näste bygge i skiftesverk. Istället gick jag på laxningen direkt.


Det var tur att jag gjorde ett prov för några veckor sedan. Det underlättade verkligen nu.

Väder: 4-5 grader, lätt vind, regn :( Det var bara att torka av alla verktyg efteråt.
Tidsåtgång: 1:45
Total byggtid: 22:00

No comments:

Post a Comment